Podle britského reklamního dozorčího orgánu jsou krypto aktiva prioritou „nejvyšší pohotovosti.“ Sedm většinou známých a renomovaných kryptospolečností dostalo od dozorčího orgánu na své reklamy zákaz.
7 Kryptoreklamy zakázány úřadem Spojeného království
Britský Úřad pro reklamní standardy (ASA) oznámil řadu zákazů reklam souvisejících s kryptoměnami od šesti kryptofirem: Coinbase, Kraken, eToro, Exmo, Coinburp a Luno. Rozhodnutí bylo učiněno v reakci na „značný počet stížností spotřebitelů“ na kryptoreklamy, jak říká úřad.
„Pokud neexistují žádné jiné informace o opaku, domníváme se, že spotřebitelé by si reklamu vykládali tak, že investice do kryptoměn obecně je jednoduchá a otevřená těm, kteří mají omezené znalosti o tomto sektoru,“ uvedl úřad.
Podobný zákaz byl učiněn pro pizzerii Papa John’s kvůli nabídce „Bitcoinu zdarma“ za každou zakoupenou pizzu. Nabídka Papa John’s „Proměňte pizzu na Bitcoin v hodnotě £10“ byla vytvořena ve spolupráci s kryptoburzou Luno.
ASA uvedl, že kryptofirmy nedodržují její reklamní pravidla, s poukázáním na to, že jsou „zavádějící“ a „nepodložené“. Regulátor tvrdil, že reklamy byly „zavádějící, protože nedokázaly ilustrovat riziko investice“ a že tyto materiály byly tedy „nezodpovědné, protože využívaly nezkušenosti nebo důvěřivosti spotřebitelů“.
V dřívějším prohlášení před rozhodnutím ASA prohlásil:
„Kryptoaktiva v posledních letech explodovala na popularitě, ale existuje reálné nebezpečí, že lidé mohou být zataženi do toho, aby investovali celoživotní úspory, o které by později přišli kvůli špatnému porozumění. Uvědomujeme si důležitou roli, kterou hrajeme při regulaci reklam, abychom zajistili, že neuvedou spotřebitele v omyl ohledně rizik produktu, nebo že nebudou jednat nezodpovědně při jejich propagaci.“
Krypto firmy pod přísným dohledem
V prohlášení kryptoburza Coinbase, na kterou se zákaz vztahoval, uvedla, že zůstala „odhodlána poskytovat jasné popisy produktů, které jsou nabízeny na naší platformě, včetně Coinbase Consumer“.
Podle ASA reklama Coinbase „naznačovala, že v příštím desetiletí dojde k podobnému zaručenému nárůstu hodnoty Bitcoinu“ a že Coinbase Europe podobně „neobjasnila, že minulá výkonnost není nutně vodítkem pro budoucnost“.
Rozhodnutí o provozovateli kryptoburzy Kraken, Payward Ltd, bylo zaměřeno na digitální plakát vydaný pro Krakena v srpnu 2021, který byl vystaven na stanici London Bridge. ASA tvrdí, že reklamní materiály Krakenu byly v té době „zavádějící, protože nedokázaly dostatečně ilustrovat riziko investice“; a že kvůli tomu byla akce považována za nezodpovědnou vzhledem k tomu, že varování před rizikem obsažené v reklamě běželo pouze jednu celou sekundu. ASA se tak domnívala, že materiál předkládá spotřebitelům „velké množství informací, které by nebyly plně přečteny nebo pochopeny, i kdyby byly vůbec vidět“.
„Řekli, že varovný text je jasný a má stejnou velikost jako text ve zbytku reklamy, a proto je čitelný a dostatečně výrazný pro spotřebitele. Kraken uvedl, že varovný text vysvětluje, že kryptoměna je nestálá a že služby poskytované Krakenem byly neregulované a jako takoví spotřebitelé neměli přístup ke službám běžně dostupným pro regulované finanční produkty,“ vysvětlil regulační úřad.
Tato nedávná série zákazů kryptoreklam následuje po podobném kroku ze strany ASA v červenci, ve kterém regulátor zopakoval sentiment z varování spotřebitelů od Financial Conduct Authority (FCA) na Binance a další kryptofirmy.
Zdroj: 1. cointelegraph.com, 2. ambcrypto.com, 3. bbc.com