Aukce obecně
Každá aukce se skládá ze tří základních prvků. Těmi jsou cena, čas a objem. Cena je to, prostřednictvím čeho je v rámci aukce nabízena příležitost. Čas je konstantou, která omezuje každou příležitost na určitou dobu. A nakonec objem měří, jak je aukce na dané ceně úspěšná.
Když půjdete nakupovat do supermarketu a uvidíte nějaké zboží běžné spotřeby v akci, tak ho koupíte. Budete tím reagovat na cenu, která je jiná, něž obvykle. Až bude zboží v akci poněkolikáté, uděláte si dobrý obrázek o jeho skutečné hodnotě. Kdybyste měli možnost vidět data obchodu, s největší pravděpodobností byste se ujistili, že u ceny „v akci“ byl mnohem větší objem obchodů.
Skvělým příkladem je každoroční největší slevová akce „Black Friday“. Dříve se opravdu jednalo o výprodej skladů, který se prováděl v pátek, dnes už to některé obchody upravili a tato akce u nich trvá celý týden. A proč by to také neudělali, čím déle akce trvá, tím více věcí prodají. Navíc načasování před blížícími Vánocemi je perfektní. Objem prodejů se v rámci této akce několikanásobně zvedne. Tuto informaci dokážeme posoudit a jako nezasvěcení pozorovatelé. Ale díky objemovým indikátorům, dokážeme podobně silné cenové hladiny, kde byl extrémní objem najít i na grafech. A stejně jako víme, že příští rok na black Friday budou lidé nakupovat. Můžeme předpokládat, že budou reagovat účastníci trhu na cenové úrovně s vysokým objemem z minulosti.
Aukce na finančních trzích
Na trzích je situace oproti supermarketu složitější v tom, že se hodnota v čase mění mnohem více a daleko častěji. Díky VOLUME PROFILE však máte v každý okamžik a v reálném čase možnost sledovat hodnotu a tím pádem i aktuální postavení ceny vůči této hodnotě. Navíc to budete schopni učinit pro jakýkoliv časový rámec, od velmi krátkodobého až například po roční.
V aukční síni máme aukci pouze jedním směrem, tj. nahoru. Jakmile licitátor řekne: „Prodáno,“ je aukce skončená. Oproti tomu, jakmile na finančních trzích aukce směrem nahoru skončí (není žádný další ochotný nakupující), navazuje na ni okamžitě další aukce v opačném směru, tedy dolů. Celý den je proto o střídání aukcí a o hledání férové ceny, hodnoty mezi účastníky na trhu.
Tento článek Vám přináší náš partner
Produkty Crypto Kingdom
Trading | Vzdělání |
---|---|
Signály | Online kurzy |
ASP | Online workshopy |
Hodler | Konzultace |
Co je to VOLUME PROFILE a jak se vytváří?
VOLUME PROFILE (objemový profil) se skládá ze dvou základních pilířů, které si podrobně popíšeme v dalších článcích. Tím prvním je POINT OF CONTROL (bod kontroly) a druhým VALUE AREA (oblast hodnoty).
Pro vysvětlení pojmu „BOD KONTROLY“ se pojďme vrátit zpátky do aukční síně. Představme si, že aktuálně začíná nová aukce, kde se bude dražit historický obraz. Aukce začíná pomalu, chvíli trvá, než se někdo osmělí a přijde s první nabídkou. Na nízkých cenách není příliš velký zájem účastníků, což má za následek nízký objem. Jakmile se však postupem času aukce „rozjede“ a přibývá zájemců, zvedá se také objem nabídek. V tento moment se utvořila oblast hodnoty, protože zde byl největší zájem účastníků. Jakmile se ale cena vyšplhá moc vysoko, zájem začne upadat a objem nabídek opět klesne. Pokud se podíváme zpětně na všechny nabídky, jsme schopni určit cenu, na které padlo nabídek nejvíce. To znamená, že největší počet účastníků vnímal hodnotu obrazu právě na této ceně. A tato cena se nazývá POC neboli bod kontroly.
Celý princip výpočtu oblasti hodnoty je založen na principu Gaussovy křivky. Nejjednodušší je si představit, že vezmu všechny obyvatele města a postavím je do řady od nejnižšího po nejvyššího. Uprostřed budou lidé s průměrnou výškou a na obou stranách dlouhé řady se budeme dostávat k extrémům. Podle teorie bude 70 % obyvatel ve vzdálenosti jedné standardní odchylky od průměrné výšky. Průběh Gaussovy křivky připomíná tvar zvonu – pokud ji otočíme o 90 stupňů doprava, získáme obrázek ideálně symetrického profilu.
Video
Ve videu vám vizuálně ukážu, jak vzniká objemový profil. Popíšu jeho základní tvary a nejdůležitější cenové úrovně, které díky němu identifikujeme na grafu. A budeme je v budoucnu využívat jako referenčního úrovně, na kterých budeme očekávat reakce trhu.
Závěr
V tomto článku jsme si podrobně popsali aukční proces, ze kterého prakticky celý Volume Profile vychází. Pokud budete tento indikátor nějakou dobu studovat a přemýšlet o aukčním procesu, který nám indikátor převádí do vizuální podoby. Získáte dosti odlišný pohled na trhy než obchodníci, kteří používají technickou analýzu a klasické svíčkové grafy, nebo než obchodníci obchodující na základě sentimentu. Budete mít mnohem jednodušší situaci při určování skutečné, férové hodnoty podkladové aktiva.
Volume Profile nám dává pohled na pozadí trhu a dovoluje nám si dělat vizualizaci o tom, kam by cena mohla dojít a kde se dají očekávat „souboje“ o určitou cenovou hladinu. To je pro náš trading velkou výhodou. Profil nám říká, co se na trhu aktuálně děje a může nám pomoci se zlepším úspěšnosti a ziskovosti naší strategie.
Nechtěl bych, aby to vyznělo tak, že není možné obchodovat pouze na základě svíčkových grafů. Znám obchodníky, kteří mají postavené strategie pouze na svíčkových formacích a jsou dlouhodobě úspěšní. Vše záleží na časovém rámci, který se rozhodnete obchodovat a také na stylu, který zvolíte. Pro krátkodobé časové rámce, kde soupeříme s automatickými obchodními systémy je podle mě objem nutností. Ale pro delší časové rámce, kdy trh reaguje na velmi silné cenové úrovně s měsíčních nebo týdenních grafů, může sloužit pouze jako něco navíc.
Tento článek Vám přináší náš partner
Produkty Crypto Kingdom
Trading | Vzdělání |
---|---|
Signály | Online kurzy |
ASP | Online workshopy |
Hodler | Konzultace |
Co číst dál?
Série článků Trading akademie Kryptonovinky sestává z 10 úvodních ucelených textů. Začínajícím ale i pokročilým traderům vřele doporučujeme přečíst si celou sérii, která je doplněna o ilustrace grafů a doprovodná videa. Odkazy na další články z této série naleznete zde:
Předchozí články ze série
- Trading jako byznys
- Co je to technická analýza a typy grafů
- Jak správně analyzovat časové rámce?
- Supporty a rezistence
- Fáze trhu a přechody mezi nimi
- Vstup do trhu na základě svíčkových formací (1.část)
- Vstup do trhu na základě svíčkových formací (2.část)
Další články ze série
- Bod kontroly (POC) a jak ho využít pro obchodování
- Co je to VA (Value Area) a jak ji využít pro vytvoření jednoduché obchodní strategie?