První formace, kterou jsem popsal v předchozím článku byl prodejní pin bar. Pin bar samozřejmě může být i nákupní. Jelikož jsem, ale této formaci věnoval dostatek prostoru, a navíc jsem doplnil informace ve videu. Nebudu už dnes popisovat nákupní pin bar, ale místo toho popíšu podobnou formaci, kterou je také možné použít pro indikaci vstupů do obou směrů trhu.
Inside bar
Inside svíčka vznikne tak, že se vytvoří svíčka, která má nižší high a vyšší low než předchozí svíčka. Osobně za inside svíčku považuji i takovou, která má stejné high nebo low.
Důležité je přemýšlet o logice inside svíčky. Tato svíčková formace nám říká:
- Na trhu panuje nerozhodnost
- Na trhu je malý zájem obchodníků
- Na trhu probíhá konsolidace
- Trh se nachází v rovnováze a bude následovat proražení z této rovnováhy, které přinese směrový pohyb
Tento článek Vám přináší náš partner
Produkty Crypto Kingdom
Trading | Vzdělání |
---|---|
Signály | Online kurzy |
ASP | Online workshopy |
Hodler | Konzultace |
Tato formace krátkodobě zastaví pohyb ceny a je taky dobrým ukazatelem možného obratu na trhu. Inside svíčky se často vyskytují poblíž hlavních supportů a rezistencí. Nebo v rámci konsolidace, z které později dojde k proražení ceny. Inside svíčky představují dobrý signál pro vstup do trhu s relativně nízkým rizikem a také dobrý okamžik pro ukončení otevřeného obchodu.
Opět jsem zastáncem obchodování svíčkové formace především ve směru dlouhodobého trendu. Pokud chci obchodovat proti trendu, tak pouze ve výjimečných případech. Používám jeden konkrétní setup založený na rezistenci v podobě formace 123 gap, která se vytvoří před vznikem inside svíčky. Tuto formaci obchoduji pouze ve směru long. Formaci hledám minimálně na 1hodinvém grafu.
Chci vidět jednu nebo ještě lépe dvě dlouhé prodejní svíčky, po kterých se vytvoří inside bar. Logika celého setupu je taková, že prodejní reakce na trhu byla příliš poháněná emocemi. Inside bar mi naznačuje, že účastníci na trhu se zklidnili a začínají s menšími emocemi uvažovat o hodnotě podkladového aktiva. Pokud dojde k proražení inside baru ve směru long, bude mít pohyb s velkou pravděpodobností pokračování. To proto, že na trhu budou chtít testovat v oblasti, kudy cena při prudkém výprodeji doslova prolétla.
Po proražení inside baru ve směru long mohou nastat dvě situace:
- Oblast, kde cena udělala rychlý pohyb směrem dolů, bude fungovat jako rezistence, od které se cena odrazí a bude pokračovat její pokles.
- Oblast bude celá proobchodována.
Díky vstupu na proražení inside baru mohu profitovat v obou výše uvedených příkladech. Musím akorát mít dostatečný prostor od vstupu k hladině první rezistence (tj. ke spodní hraně formace 123 GAP). Tam vyberu část zisku, zajistím obchod na vstup a se zbytkem pozice budu spekulovat k další hladině rezistence (neboli horní hraně GAPU).
Tato formace je riziková, protože obchoduji proti trendu, ale riziko jasně omezuji stop lossem, který je vždy dost těsný. První místo, kde se dá umístit, je pod low inside svíčky nebo pod bodem obratu, pokud není příliš vzdálený od low inside svíčky.
Při klasickém využití Inside baru se opět snažím hledat vstupy v dlouhodobém trendu. Na trhu mám tedy předem identifikované supporty, kde chci vstupovat do longových pozic. Na těchto úrovních hledám inside svíčku a vstupuji při průrazu high druhé svíce.
Býčí engulfing
Tato formace je lehce vizuálně identifikovatelná. V downtrendu identifikujete negativní svíčku, po níž následuje dlouhá pozitivní svíčka, která pohlcuje celou předchozí negativní svíčku.
Při downtrendu cena testuje níže a hledá nakupující. Když tedy zaznamenám velký sklon downtrendové linie, a dokonce několik svíček, které jsou klesající, a nemám žádnou korekční svíčku nebo alespoň svíčku, která by se vytvořila na podobných cenových úrovních jako ta předchozí, tak vytvoření nákupní svíčky, která pohltí celou poslední klesající svíčku, vnímám velmi silně.
Vstup je ideální udělat na proražení high býčí „pohlcující“ svíčky. Stop loss nastavuji buď na low formace nebo na nejbližší pivot. Doporučuji tuto formaci hledat minimálně na 30M grafu v blízkosti předem daného supportu. Což samozřejmě není dogma, ale na nižších časových rámcích je větší šum a může se vám stát, že se objeví více formací, než přijde reakce.
Modrá zóna na obrázku tvoří support t vyššího časového rámce, kde očekávám reakci. Pohyb dolů se zastavil a trh se začíná pohybovat do strany. V tuto chvíli už čekám na vytvoření potvrzující formace. Pozice otevírám na close zelené svíčky, která pohltila červenou a stopku nastavuji na low formace. Pro lepší natavení vstupu do obchodu a úrovní pro ukončení v zisku a ve ztrátě doporučuji provést backtest na starších datech.
3 white soldiers
Tato formace se skládá ze tří dlouhých pozitivních svíček, které následují po sobě. Na dně klesajícího trendu jsou silným znamením, že se trend mění. Tři růstové svíčky naznačují silnou iniciativu nakupujících. Sílu ještě zvýší, když třetí svíčka zavře nad posledním nižším maximem z předchozího dowtrendového pohybu.
Na obrázku vidíme klesající pohyb směrem k supportu. Na zóně dochází k silné reakci a vytvoří se longová formace. Tři zelené svíce. Po tak silném pohybu očekávám nějakou korekci, a proto nevstupuji do trhu okamžitě. Ale čekám na korekci k 50% rozpětí formace (od minima první svíce k maximu třetí svíce).
Může dojít k situaci, kdy ke korekci nedojde a trh bude pokračovat dále v pohybu UP. V tu chvíli se do obchodu nedostanu. Je to ale lepší varianta, než vstoupit agresivně do trhu po silné longové reakci a pak držet dlouho ztrátovou pozici v případě, kdy korekce nastane.
Pamatujte na to, že trading je hra s pravděpodobností. A žádné supporty, rezistence ani svíčkové formace nefungují ve 100 % případů. Je velmi důležité najít souběh mezi vaší psychikou, časovým rámcem, na kterém budete obchodovat. Vybrat si jednu metodu pro určení silných cenových úrovní a pro potvrzení vstupu používat jednu nebo dvě formace.
Toto je opravdu velmi důležité. Pokud se na trhu budete snažit najít všechny zóny podle různých metod a do toho používat desítky formací. Tak se dostanete do začarovaného kruhu, kdy jedna metoda vám bude říkat LONG a druhá SHORT.
Taky je důležité sledovat vyhlašování důležitých informací, které mohou ovlivnit trh, který sledujete. A to mě přivádí k tématu, zda obchodovat jeden nebo více trhů? To opět záleží na vás. Bylo období, kdy jsem se snažil obchodovat všechny forexové trhy a dnes se soustředím výhradně na jeden. Opět je to na vás a je potřeba to vyzkoušet.
Video
Ve videu vám přiblížím svíčkové formace, které jsem popsal v článku. A přidám je každé ukázku reálného použití přímo na grafu. Spojím to s tématem supportů a rezistencí a vysvětlím jak využít formace pro lepší načasování vstupu do trhu a vyvarovat se tak zbytečným ztrátám.
Závěr
Tímto článkem uzavírá část čtení čistého svíčkové grafu (Price action). Je to velmi zkrácené, ale pro základní pochopení naprosto dostačující. Pokud vás tento styl obchodování začne bavit, můžete dále rozšiřovat své znalosti a začít pracovat na vlastní strategii. V dalších článcích se zaměříme na Volume Profile, což je nadstavba Price action. Zjednodušeně se dá říct, že je to takový 3D pohled do toho, co se děje uvnitř svíčky. Což nám může velmi pomoct s lepším načasováním vstupů do trhu.
Tento článek Vám přináší náš partner
Produkty Crypto Kingdom
Trading | Vzdělání |
---|---|
Signály | Online kurzy |
ASP | Online workshopy |
Hodler | Konzultace |
Co číst dál?
Série článků Trading akademie Kryptonovinky sestává z 10 úvodních ucelených textů. Začínajícím ale i pokročilým traderům vřele doporučujeme přečíst si celou sérii, která je doplněna o ilustrace grafů a doprovodná videa. Odkazy na další články z této série naleznete zde:
Předchozí články ze série
- Trading jako byznys
- Co je to technická analýza a typy grafů
- Jak správně analyzovat časové rámce?
- Supporty a rezistence
- Fáze trhu a přechody mezi nimi
- Vstup do trhu na základě svíčkových formací (1.část)
Další články ze série
- Jak funguje aukční proces a jak vzniká VOLUME PROFILE?
- Bod kontroly (POC) a jak ho využít pro obchodování
- Co je to VA (Value Area) a jak ji využít pro vytvoření jednoduché obchodní strategie?